fredag 26 april 2013

Emmas eget val

Emma fick i förrgår välja modell på klänning och tyg själv. Jag fick sy och sätta knappar och hon blev jättenöjd med resultatet. Modellen är från senaste Ottobretidningen fast med lite småändringar. Gillar ju som sagt inte att sy efter mönster... eller jag gillar nog att sy efter mönster men inte färdiga beskrivningar så det slutar alltid med att jag gör på mitt eget sätt iaf :)


torsdag 25 april 2013

Olle till doktorn :(

Sydde igår morse ihop en mössa på beställning. 1cm kvar och jag, min klant, kör över en nål med min Olle :( kniven gick rakt av och maskinen låter inte glad på mig. Fick efter ett litet tag iaf tag i en kille i Falköping som reparerar och servar brothermaskiner. Han gjorde mig lite lyckligare när han talade om att jag kunde lämna in maskinen i klädaffären här i mullsjö så hade han en kille som skulle hämta upp den på kvällen. Snabbt å smidigt. Så nu är Olle hos doktorn och min "vanliga" maskin har fått jobba. Sydde klart mössan som ska till en tjej vars far-och morföräldrar kommer från Dalarna.

Köpte även nyaste numret av ottobre igår. Gillar ju igentligen inte att sy efter färdigs mönster men de hade så många bra mönster för sommargarderoben till barnen så kunde inte låta bli, igårkväll valde Emma en klänning i tidningen och sen tyg, håller på att sy ihop den nu så vi går se hur det blir. Gör inte helt efter beskrivning utan gör ändå på mitt sätt ;)

Liten bild på mössan:


tisdag 16 april 2013

Rea på Ohlssons :)

Nu har Ohlssons tyger här i Jönköping sänkt sin trikå till 119:-/meter och vissa är till och med sänkta till 99:-/meter :) får nog bli en sväng dit innan jobbet på torsdag :)

måndag 8 april 2013

Uttråkad

Hemma med feber :( Inget kul alls. Köpte mig senaste ottobre women idag iaf för lite inspiration till egensömnad.

Hoppas på att vara lite piggare imon så man kanske kan få sy liiite iaf. Har 2 par shorts som behöver få på sig lite mudd så är de klara sen. Så i brist på annat så kan jag ju bjuda på bild på dem halvfärdiga shortsen iaf ;)

Kortbyxor i vävt tyg, endast mudd som saknas.
Nu fortsätter jag väl att ligga i soffan å surfa runt på olika sömnadsbloggar för ännu mer inspiration :)

torsdag 4 april 2013

Lite kortärmat

Fortsättning på sommargarderoberna...

Tshirtar till Izak i full gång. De ser lite små ut i halsen innan de kommer på men när han har dem på sig så sitter de perfekt :)





söndag 31 mars 2013

En ny upplevelse

Idag har det blivit lite sytt till sommargarderoben. Har kommit över lite vävt bomullstyg som passar perfelk till sommaren då kläderna blir väldigt svala :)

Men... mina mönster är ju gjorda för att sy i trikå som är stretchigt så att då använda samma mönster till ett tyg som inte har någon stretch i sig alls funkar ju inte (kom jag på efter att ha klippt i tyget) så på dessa stjärnbyxor fick det bli en kil i rumpan av ett annat tyg och i slutändan blev det ju kalasbra :) Dem är lite långa men jag gillar när de blir lite pösiga även på längden.


2 par kortbyxor är också på gång, de ska bara få på sig lite mudd i midjan och benslutet så är de klara sen.

Nu blir det lite vin och grillning och imorgon är det kalas hela dagen för Emma som fyller hela 5 år på tisdag... vad tiden går fort....

tisdag 26 mars 2013

En elefant balanserade...

Imorse sydde jag färdigt mössa nr 2 i en syskonbeställning från en kompis :) Detta tyget blev riktigt bra som mössa tycker jag . Å snabbt gick det med nya overlocken med. Utklippt och ihopsydd på ca 10 minuter.

Annars har dagen bestått av att packa cellofanpåsar med påskgodis till beställningar på Godishuset i Jönköping, heeeela dagen lååååång :) Å imon kör vi igen :) Älskar att jobba där å framförallt under påsken. Men på torsdag efter jobbet så blir det att lägga sig i soffan med fötterna i högläge och ett glas vin i handen för då lär jag vara trött.

Imorgon kl. 9 ska jag möta upp 2 tjejer till för att lämna över kläder och mössor som är virkade och sydda till Neonatal avdelningen på ryhov här i jönköping. Bild på kläderna kommer framöver :)

I helgen är det påsk å på lördag, efter lite jobb på ohlssons tyger, så blir det att grilla lite. Ska försöka hinna sy ihop en mössa med som är på beställning.

Här kommer bild på de två mössorna som Alexander och Olle ska ha.