söndag 19 januari 2014

byxor att växa i

Har gjort nytt byxmönster till izak då jag ville ha ett par byxor som sitter lite pösigare om benen och som han kan ha och växa lite i. Ev får jag byta midjemudden om några månader då den kanske blir för smal men längden komner hänga med länge. Dessa är sydda i 2 olika tyger då jag inte hade tillräckligt mycket av det enfärgade. Älskar tyget med husvagnar på. Jag har även klippt ut 1 par till i vampyrtyg.


Eller...klippt har jag ju inte gjort. Jag har använt mkn nya skärmatta och rullkniv till att skära ut istället :)


Såhär blev byxorna på. Bortse gärna från den nerdregglade tshirten ;)




Vi har under helgen även blivit klara med renoveringen i Emmas rum. Det blev jättebra och både vi och hon är kanonnöjda.




Åså lite bilder till på lite kläder som är överlämnade till bästa vännens lill* bubbla. Nu hoppas vi bara att bubblan kikar ut snart med. Bara 1,5 veckor kvar till beräknat :)



Nu är det snart dafs att lägga barnen och sen blir det att krypa ner i soffan framflr Walking dead och tycka synd om mig själv pga feber, halsont, förkylning och huvudvärk.....

lördag 4 januari 2014

Ännu ett nyföddset


Har sytt ännu ett nyföddset sen sist, denna gång i blått.


Å detta set (precis som de andra bebiskläderna som blivit sydda den senaste tiden) är till bubblan i min bästa vän mage. Nu är det knappt 4 veckor kvar tills bubblan är beräknad å vi längtar som tusan. 


Vi har även varit på Ikea å köpt en garderob till alla tyger och sysaker. Å trots att den är över 2 meter hög och 1 meter bred så får inte mina mönster plats i dagsläget. 


Ett till provhuvud har hittat hem med :)  denna gång i barnstorlek. 



Nu e de dags att köra sig iordning och åka ner till färgaffären för att kolla på tapeter till dotterns rum som ska göras iordning. 



torsdag 26 december 2013

God jul och gott nytt år!



Det var längesen jag gjorde en uppdatering här men det har varit mycket jobb senaste tiden och inte lika mycket sömnad. Idag har jag däremot blivit klar med ett set som jag började på igår å jag blev verkligen kanonnöjd :D

Så här såg det ut igårkväll
när mannen var iväg å träffade vänner å barnen sov. 

Och så här blev resultatet :) blev så nöjd så det lär bli
Fler såna här set i olika tyger.

 Imorgon ska jag ha egentid så det blir en sväng in till stan å träffa bästa vännen <3 och även se om det finns nån klipptid över för mitt slitna hår.  En sväng till ohlssons  tyger blir det med och kanske även till tygfabriken i Huskvarna.

Har övat på att sy dragkedjor med.  Denna modell kallas "susie" och kommer från www.pattydoo.de söker man på Youtube så finns det både mönster och instruktioner på hur man gör.


Har även fått hem ett provhuvud till mina mössor.  Denna är i damstorlekar men framöver kommer det även ett i barnstorlek. 


Dags att försöka få minsta huliganen i huset att ligga kvar i sin säng å sova sen blir det nog att klippa i lite tyg igen.

God fortsättning och gott nytt år till er alla!

lördag 23 november 2013

Fleecefodrade mössor till salu

Mössor fodrade i fleece. 

Båtar stl.6-12mån
Dalahästar stl.1-3år
Äpplen stl.3-6år
Helikoptrar stl. 6-12år

100:-/st + ev. Porto 6:-


Perfekt nu i vinter :)

torsdag 21 november 2013

Nya tyger på ingång och lite mera sytt.

Har hunnit sy ännu en dress i stl.50/56. Denna gång i mästerkatten i stövlar. Blev även en mössa till. 


Izak har fått en ny pyjamas 


Bubblan har fått en matchande mössa till dressen i förra inlägget 


Idag när vi vaknade var det snö ute så då behövde ju Izak en fleecefodrad mössa. (Emma har en redan) 

Å igår var jag hemma å vabbade med en sjuk Izak så då passade jag på att fynda 6.5 meter tyg på JNY:s tygrea :)

 
När jag ändå bildbombar er så kan jag ju lika gärna visa bilder på hur Izaks rum blev efter lite renovering... Både han och vi är kanonnöjda! 

Å Emma har sytt sig en mössa med lite hjälp av mig. 

Nu blir de inga fler bilder för idag ;) dags för lite film på nya tv:n innan läggdags. 

torsdag 7 november 2013

Varför ändra något som funkar...

Var igår hemma och vabbade så passade på att sy klart en liten dress i stl.50/56. Jag var HELnöjd när det bara var kantningarna kvar 

Tycker att det är fruktansvärt tråkigt att kanta så tänkte testa ett nytt sätt. Sydde fast kantningsremsan med OL söm först för att sen vika över och sy ner med tvillingnål. Det blev inte alls bra. Blev för stort i framförallt halsen. Så... Nästa gång det är kantning på G så blir det på det gamla vanliga sättet: klippa låååång remsa, köra tvillingnål direkt och köra på känn med hur mycket man ska dra i kantbandet :) 

Hemma med sonen idag med men han är feberfri så vi passar på att åka in till stan å byta lite filtväv mot tapeter ist och storhandla lite mat inför helgen. ( kan ju vara så att man råkar ta en tripp förbi tygaffären med ;) )

Minnet är kort men minns inte om jag visat denna. Skulle bli en tshirt men blev i slutändan en klänning i stl 86/92. Denna är till salu för 200:-
Framsida

Baksida


måndag 4 november 2013

Tuggummistjärnor och ränder

Sydde i morse klart det sista på Emmas nya klänning och leggins. Tygerna är ifrån lilofant design och helt underbara. För en gångs skull så godkände även dottern kläderna vilket var kul :) 

 

Sydde även ihop en lite improviserad klänning i stl.86/92 häromdagen.