torsdag 30 maj 2013

Tjuv och polis

Det blir inte mycket tid över för sömnad nu för riden så när tillfällena väl kommer så blir man glad :) igår han jag inte sy men iaf klippa :) har äntligen satt saxen i det fina tjuv och polistyget som kommer från www.lilofant.se

Ska se om jag hinner sy klart detta ikväll. Emma ska ikväll på cirkus för första gången och är väldigt spänd på detta. Farmor är det som bjuder och följer med som sällskap. Emma ska sen sova över hos farmor och farfar tills imon då barnen ändå ska spendera fredagen där då dagis är stängt. 

Här kommer en förhandsrätt på vad som ska bli. Klänning till Emma och tshirt till Izak. Ska göra några matchande shorts till Izak framöver med. 


onsdag 22 maj 2013

Redo av mammas trasiga kjol

Mammas trasiga kjol fick bli ett par shorts till Izak i haremsmodell. Modellen är från senaste ottobre dock lite omarbetad. Jag blev nöjd, nu hoppas jag bara på att de passar med. 


1 st mössa för halva priset

Mössa i stl. 40/42 säljes för 40:- pga att "krysset" längst upp inte stämmer. Ordinarie pris 80:-
Porto tillkommer om man vill ha den skickad. 

Mössan är sydd i dubbelt trikåtyg och är svart med vita stjärnor. 

onsdag 8 maj 2013

Sommarkläder till Izak

Igår var jag hemma med Izak. Han var febrig och geggig i ögat men blev piggare framåt eftermiddan. Detta gjorde ju att jag hann sy lite iaf :)

Först ut är en lekdress (tröjan under vägrade Izak att ta av vid provningen) fickorna gjorde jag lite större än på mönstret och knapplisten blev på fel håll men det är bara att göra rätt på nästa. Jag gillade denna så det kommer bli nån mer fast i annat tyg. På kvällen igår så slängde jag ihop ett par shorts, även dem till Izak, i ny modell. Båda mönstrens kommer från senaste ottobretidningen. Han får prova dem idag så hoppas jag att de passar. Nu e de dags att gå upp ur sängen, käka lite frukost och åka å jobba. Idag är Micael hemma med Izak och ikväll åker han till kusten och dyker, kommer hem på söndag igen. Jag är ledig med barnen imon, får se vad vi hittar på. På fredag är det jobb på ryfors, lördag jobb på Ohlssons och på kvällen vinkluns med mina Goa tjejer :) Emma å Izak följer med min mamma och Peter till husvagnen lör-sön så på söndag ska jag njuta av sovmorgon och sy en beställning på vantar, mössa och dregglis.

Ha en bra dag :)





måndag 6 maj 2013

Hemma igen

Har nu hämtat hem min overlock igen :)

Har hunnit sy ihop lite byxor och en mössa i prematurstorlek och det har även blivit 2 par ugglebyxor till ett syskonpar. Alltihop är beställningar.

Kommer inte hinna sy lika mycket nu när jag, fr.o.m. Idag, jobbar heltid på ryfors konfektyrer i mullsjö och helgerna spenderas i husvagnen (utan symaskin) :)



fredag 26 april 2013

Emmas eget val

Emma fick i förrgår välja modell på klänning och tyg själv. Jag fick sy och sätta knappar och hon blev jättenöjd med resultatet. Modellen är från senaste Ottobretidningen fast med lite småändringar. Gillar ju som sagt inte att sy efter mönster... eller jag gillar nog att sy efter mönster men inte färdiga beskrivningar så det slutar alltid med att jag gör på mitt eget sätt iaf :)


torsdag 25 april 2013

Olle till doktorn :(

Sydde igår morse ihop en mössa på beställning. 1cm kvar och jag, min klant, kör över en nål med min Olle :( kniven gick rakt av och maskinen låter inte glad på mig. Fick efter ett litet tag iaf tag i en kille i Falköping som reparerar och servar brothermaskiner. Han gjorde mig lite lyckligare när han talade om att jag kunde lämna in maskinen i klädaffären här i mullsjö så hade han en kille som skulle hämta upp den på kvällen. Snabbt å smidigt. Så nu är Olle hos doktorn och min "vanliga" maskin har fått jobba. Sydde klart mössan som ska till en tjej vars far-och morföräldrar kommer från Dalarna.

Köpte även nyaste numret av ottobre igår. Gillar ju igentligen inte att sy efter färdigs mönster men de hade så många bra mönster för sommargarderoben till barnen så kunde inte låta bli, igårkväll valde Emma en klänning i tidningen och sen tyg, håller på att sy ihop den nu så vi går se hur det blir. Gör inte helt efter beskrivning utan gör ändå på mitt sätt ;)

Liten bild på mössan: