fredag 21 november 2014

Små ugglor

Kom på att jag inte har visat koftan och kjolen jag sydde till Elin. Då tyget i koftan inte var jätte elactiskt så blev den tyvärr lite tajt. Men man kan ju inte lyckas jämt ;)

Kofta med ugglor i fickorna oxh spets fram


Ett par enkla leggins till blev det med. I samma tyg som koftan.





tisdag 4 november 2014

första gången

Har för första gången sytt en kofta, har för första gången använt min rosettsöm, har för första gången använt spets... Å jag blev bara sååå nöjd :)

Jag använde mitt bodymönster som jag tog bort nederdelen på samt skar itu framstycke och la till sömsmån på ena kantningen. Mudd i nederdel och i ärmar.



Denna kofta ihop med ett par bycor fick lilla Elsa i grattis till världen present.



Varsin mössa till mariams fina pojkar har det blivit med



I fredags var det ju halloween och dottern skulle ha maskerad på fritids. Då de skulle till simhallen på förmiddagen så ville jag fixa något som hon smidigt kunde ta på sig själv. Det fick bli en mantel med spindlar och spindelnät på. Hon var jättenöjd och det var även lillebror som fick en likadan men hans funkar som spindelmannens slängkappa :)


I lördags var det dags för vinkluns med mina underbara tjejkompisar, tackar er alla för en fantastisk kväll även denna gång :) å stort tack till min BFF Alex för den goooooda maten å bålen :)





I januari är det dags för nästa vinkluns å då blir det hemma hos mig :) 




måndag 27 oktober 2014

Lite fodrat

Nu när det börjar bli kallare ute så var det dags att ta tag i småbitarna här hemma. Har klippt ut å sytt ihop lite mössor, både fodrade och ofodrade, samt fodrade bebisvantar utan tumme. Igår kväll satt jag och sydde ihop vändningshålet på vantarna så nu har jag fått öva på smygstygn med å övning ger färdighet sägs det juh :)




Jag har även försökt mig på att göra en mössa med rosett men det var inte riktigt min smak på modell. Denna kommer att få flytta hem till en liten nyfödd Elsa istället :)



Har även testat att sy hårband/pannband. Var inte svårt alls. Izak älskade detta så fick sy ett till honom med i pirattyg.





Ne, nu e de dags att ta sig upp ur sängen för att jobba lite. Micael å barnen är lediga idag så känns inte jättemotiverat att åka å jobba men men...

Ha en bra dag!

Kram på er!

torsdag 2 oktober 2014

äntligen piggare

Varit hemma med feber denna veckan. Känt mig dålig ända sen i helgen men nu är jag äntligen piggare. Fortfarande huvudvärk och trött i kroppen men inte som det varit de senaste dagarna. Så idag blir det jobb igen.

Igår eftermiddag började energin komma tillbaka och jag var uttråkad till döds så satte mig vid köksbordet å knåpade ihop ett nytt set med byxa och tröja till Izak.

Hans kommentar på tröjan blev:
” - den är randig mamma...är det en pyjamas? "

Så är det randigt är det stor chans att det är en pyjamas bara så ni vet ;)





tisdag 16 september 2014

Piratbody och GIMP

När jag klippte ut Izaks tröja inför dagisfotograferingen (se förra inlägget) så passade jag också på att klippa ut en body i stl. 62. Gjorde den likadan med pirattyg fram och bak och randiga ärmar.

Testade ny knäppningen denna gång dock. Förut när jag har gjort knäppning i raglansömen så har jag kört den ända ner till armhålan. Tycker dock att det har en tendens till att bli knöligt precis där så nu testade jag att sy ihop en bit först och bara kanta och ha knäppning halvvägs ner. Mycket bättre :)

Här kommer en bild på bodyn. (Den är i stl. 62 och kostar 199:- + ev. porto 14:- om man vill köpa )


Har nu ikväll suttit vid GIMP (bildredigeringsprogram) och försökt förstå hur man frilägger en bild... Tror nog jag lyckades ganska bra :)


Det blir att sitta med det programmet fler gånger men nu är det läggdags så man orkar upp till jobbet imon igen. 


torsdag 11 september 2014

pirater på dagisfotograferingen

Idag hade Izak fotografering på dagis. Häromdagen kollade han i mitt tygskåp och fick se ett tyg med pirater. Det ville han absolut ha en tröja av så det fick det bli. Tänkte slänga ihop den igår, tycker det är rätt smidigt att sy tröjor. Tanken var att kanta den i halsen men då min vanliga symaskin bara bråkade när jag hade i tvillingnålen så gav jag till slut upp. Det fick bli mudd i halsen istället som jag sydde fast med overlocken.

Här är resultatet:




Funderar på att sätta mig å trilskas med maskinen igen då jag klippte ut en body i stl.62 i samma tyger å den behöver kantas...

Har inte visat Emmas senaste klänning och leggins här heller så bjuder på bild på dem med. Mönstret på klänningen är från boken Heilt spesiel og jubel med lite ändringar.




Stjärnknappar från LE Knappar





Har även fått hem mina nya storlekslappar. Jag blev kanonnöjd :)






Ne, dags att lägga barnen så får vi se om jag orkar fixa med symaskinen sen eller fastnar i soffan...