torsdag 28 februari 2013

Sommargarderoben påbörjad

Idag har vi haft vårkänslor här hemma. Solen strålade, några plusgrader och snö som töar :) Passade på att vara ute en sväng med barnen. Vi målade bla med gatukritor :) Det är vårtecken om nåt tycker jag...

Men efter en vår så kommer det en sommar och nu när jag syr så vill jag ju självklart fylla på sommargarderoberna med lite hemsytt :) I förrgår blev det ju en kjol till Emma och fler ska det bli. Men idag var det Izaks tur att få något nytt. Satte mig igår kväll och började skissa på ett mönster till en kortärmad bodysuit. Tog en stund och lite suddgummi men sen så ;)

Idag tog jag tag i sömnaden. Första fick bli i blått Pippityg med sprud ganska långt ner då jag ville testa att inte ha knäppning i grenen (läs: jag var lite rädd för att göra knäppning i grenen då jag aldrig gjort det innan)


Kantade runt hals och ben och satte mudd i armarna. Izak ville för en gångs skull prova och det innan jag ens hade fått i knapparna =0)


Jag blev nöjd men såg ändå lite som kunde förbättras på mönstret. Tog in det lite lite grann vid armhålan och kortade av både armar och ben.

Nästa variant fick bli med förbättringarna på mönstret. Här fick det bli knäppning ner i grenen och det funkade ju bra faktiskt. Mudd i ben- och armslut. Båda två är sydda i stl.92. Liiite förbättring till nästa gång ska till iaf. Liiite förlängning i rygg och fram så den blir lite pösigare och då lättare att leka i.


Pga att bilden är tagen på kvällen utan dagsljus så ser den nästan rosa ut men den är RÖD



tisdag 26 februari 2013

Improviserad Kjol

Idag har det blivit en del sytt. Först ut var en liten utmaning som jag kommer blogga om längre fram då det är en liten hemlis och jag inte vill att den som ska få det ska få reda på det på omvägar. Även om inte jag känner personen i fråga. Det är en insamling som vi har via en facebooksida men det återkommer jag med som sagt.

Ett par byxor till NEO har det blivit med.


Byxor i stl.40/44 



Nu på eftermiddagen så var Emma väldigt rastlös så jag bad henne gå och välja ett tyg som skulle få bli en kjol till henne. Hade inget mönster på kjol hemma och iddes inte sätta mig och göra ett heller så det fick bli lite improvisation. Jag mätte och klippte direkt på tyget (nästa gång ska jag dock göra ca 15 cm mindre i bredd) . Sen kände jag för lite mer utmaning så det fick även bli fickor för första gången. Å det var ju inte så svårt så det kommer det bli på byxor här hemma framöver :) Kjolen blev kalasbra och får nu ligga till sig till våren/sommaren. Väntar nu på nya namnlappar som är beställda från 3exter. Hoppas dem kommer snart då jag bra har 4st kvar. Det innebär att jag har satt mitt märke på 96!! plagg änsålänge :)


Baksida


Framsida


Ficka




måndag 25 februari 2013

Lite fler minimössor

Idag har jag å Emma sytt några minimössor till Neonatalavdelningen här i Jönköping. Vi tog fram påsen med stuvbitar så fick Emma välja tyg. Så här blev resultatet.

Mössa i stl. 26
Mössa i stl. 26


Mössa i stl. 30


onsdag 20 februari 2013

Den som inga byxor har...

Behöver INTE gå med rumpan bar :) För här finns det att hämta ;)

Idag har det blivit 3 par byxor i stl. 62. Med långa muddar så funkar de även i stl. 68.

Två stycken är beställningar till en liten tjej och det sista paret ville jag göra för att jag tyckte att färgmatchningen med den mudden blev så bra. Ugglorna är bara för söta...

Byxor i "pippi"tyg

Byxor i flörtande ugglor

Flörtande ugglor med grå/blå mudd
Stl. 62 (funkar även till stl.68)
120:-
SÅLDA



Just nu håller jag även på med en mössa i storlek 6-12 mån i det rosa uggletyget men den får ni se en annan dag.

Har lite fler tyger på ingång med. Så jag ser fram emot posten i slutet av veckan eller början av nästa.

Annars då? Jo, försöker få Micael att förstå att det vore väldigt bra med en overlockmaskin men får bara svaret att jag har ju redan en symaskin... jaja.. jag fortsätter väl med lite tjat imellanåt å annars får jag väl vänta i 2 år tills jag fyller 30 å önskar mig det i present :)

måndag 18 februari 2013

Lite mer ReDo

Fick en förfrågan på en armlös klänning i stl. 68 men insåg att jag inte hade något klänningmönster alls i den storleken. Som tur var så hade jag två klänningar kvar sen Emma var liten så efter lite mätande så satte jag mig och ritade ett mönster.

Tog en urvuxen tshirt från Emma för att kunna testa mönstret och så här blev resultatet.


Ska finslipa mönstret lite. Tyckte den blev lite väl tajt i halsen då jag hade velat haft lite större mellanrum mellan knapparna. Den ska också få gå liiiite längre ner vid armhålan och vara liiite bredare längst ner. Nu går halskantningen ihop på vänster sida men det kändes som om det blev lite tjockt just där så på nästa blir den i bak istället. Sen blir det nog kanon :)

ReDo

Igår eftermiddag blev det lite ReDo här hemma. Mina jeans som är förstora fick nytt liv. Ett par enkla muddjeans till Izak. Nästa gång får det nog bli med fickor på med tror jag. Känns lite tomt att ha dem med bara mudd.


Mudd jeans i stl. 86/92

söndag 17 februari 2013

Nya tyger

Fyndade lite stuvar på Ohlssons tyger inne i stan i fredags :)

184:- för alla dessa. Det röda klövertyget är bara en liten liten bit men det räcker till nån liten mössa eller kanske 2 NEO mössor iaf, Ugglorna är ca 30 cm, dem har jag fått mössbeställning på så det kommer nog gå åt. Äpplena, fiskarna, bilarna och verktygen är de största bitarna och de är på drygt en halvmeter var. Det lila med moln och det gröna med klöver är knappt 0,5 meter. Såååå jag är väldigt nöjd över meterpriset på dessa :) Det gröna köpte jag i onsdags så det räknas inte in i det priset. Men alla tyger är nu tvättade och har torkat så idag blir det att sy lite mössor. Har beställning i lila ugglor, lila moln och blåa verktyg :)



I onsdags slutade jag även på mitt jobb så då lämnade jag över en lite hejdå present till 2 jobbarkompisar som ska få varsin bebis till sommaren. De blev väldigt glada så det var kul. Dessa fick de.


Har även blivit en mössa i stl. 3-6 mån (42-44cm) som ligger ute till försäljning för 80:-